خواص فلفل دلمه ای

خواص فلفل دلمه

فلفل دلمه ای برای سرماخوردگی

فلفل دلمه ای دارای مقادیر فراوانی ویتامینC می باشد و به همین دلیل می تواند فلفل دلمه ای را یک داروی طبیعی و مناسب برای سرماخوردگی دانست، به گونه ای که خوردن منظم فلفل دلمه ای در برنامه غذایی، هم شدت و هم طول مدت سرماخوردگی را کاهش می‌ دهد. خوردن ۵۰ گرم فلفل دلمه‌ای (یک ‌سوم از یک فلفل متوسط) می‌ تواند تمام نیاز یک فرد بزرگسال به‌ ویتامین C را برطرف کند. البته باید بگویم که ویتامین C در اثر حرارت فورا از بین می رود، بنابراین تا جایی که ممکن است فلفل را به صورت تازه و خام میل کنید

فلفل دلمه برای دیابت

افزودن فلفل دلمه به رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت، نه تنها موجب کنترل سطح گلوکز خون می شود بلکه احتمال بروز عوارض و مشکلات حاد را نیز کاهش می دهد. فلفل دلمه موجب کاهش روند جذب کربوهیدارت ها و لیپیدها می شود. آنتوسیانین های موجود در فلفل دلمه مانع از فعالیت دو آنزیم گوارشی آلفاگلوکزیداز و لیپاز می شود. با کاهش فعالیت این دو آنزیم، هضم کربوهیدارت ها و لیپیدها هم کاهش می یابد، غلظت قند خون و لیپیدها هم کاهش می یابد در نتیجه سطح گلوکز خون فرد کنترل می شود.

خواص فلفل دلمه ای در کاهش استرس

همچنین فلفل دلمه ای به علت دارا بودن ویتامین C استرس و اضطراب را کاهش داده موجب آرامش روحی و ذهنی می شود به همین دلیل توصیه می شود همه افراد و به خصوص افرادی که به صورت ارثی دچار نگرانی و دلشوره می شوند یا در محیط پر اضطراب و پر تنش فعالیت می نمایند از فلفل دلمه ای در رژیم غذایی خود استفاده نمایند.

فلفل دلمه ای برای کاهش وزن

مصرف فلفل دلمه‌ای سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا می‌برد. به این ترتیب فلفل دلمه‌ای امکان افزایش وزن ناشی از مصرف رژیم غذایی پرچرب را کاهش می‌دهد. فلفل دلمه‌ای یکی از کم‌کالری‌ترین سبزی‌ها و یکی از بهترین مواد غذایی برای لاغر شدن است. این سبزی دارای فیبر زیادی است و همان طور که قبلا گفته شد فیبرهای غذایی در معده حجیم شده و بخش زیادی از آن را اشغال می‌کنند برای همین هم سیری زودهنگام و البته طولانی مدتی ایجاد و پرخوری کاهش پیدا می‌کند. از این گذشته فیبرها باعث عبور راحت مدفوع از روده‌ها شده و با مشکل یبوست مقابله می‌کنند

خواص فلفل دلمه ای برای پوست

پیشگیری از چین و چروک و پیری پوست

اگر می خواهید پوستی جوان، سالم و زیبا داشته باشید، لازم است عروق خون رسان و سلول های عصبی سالمی داشته باشید. زیرا در صورت عدم سلامت رگ های خونی مجاور پوست، پوست نمی تواند مواد مغذی و مبارزه کننده با چین و چروک را از رگ های خونی دریافت کرده و علائم پیری پوست را به تأخیر بیندازد.
انواع فلفل دلمه ای با رساندن ویتامین A و C لازم به بدن ( ویتامین هایی که در مقالبه و از بین بردن رادیکال های آزاد، بسیار موثر هستند )، با رادیکال های آزاد مبارزه نموده، از پیری پوست جلوگیری می کند. به علاوه خوردن فلفل دلمه ای در بهبود عملکرد عوامل خون رسان به پوست نیز نقش دارد. فلفل دلمه ای حاوی لیکوپن (مناسب برای سلامت پوست) بوده و از آنجایی که محلول در چربی است، می تواند در بافت هایی مانند بافت پوست که حاوی چربی و لیپید بالایی می باشد، موثر و با از بین بردن رادیکال های آزاد از آسیب رسیدن به پوست و ایجاد چین و چروک جلوگیری نماید. بنابر این اگر به دنبال میوه ها و سبزیجات مناسب برای پیشگیری از ایجاد چین و چروک های پوستی هستید، فلفل دلمه ای یکی از بهتری این سبزی هاست.

خواص فلفل دلمه ای در جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوست

فلفل دارای لوتین و زدانتین است که به جوان و سالم ماندن پوست کمک می کنند. تحقیقات نشان داده وجود این دو آنتی اکسیدانی در خون می تواند مانند یک کرم ضد آفتاب عمل کرده و پوست را از اشعه UVB نور آفتاب محافظت و از التهاب پوست و آسیب دیدن آن جلوگیری کند و در نتیجه مانع از ایجاد چین و چروک در پوست گردد.
آنتی اکسیدان لوتین همچنین سبب افزایش خاصیت کشسانی پوست شده و نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد چین و چروک دارد.

دانشمندان بر این عقیده اند که ترکیبات لیکوپن که در فلفل دلمه ای قرمز رنگ وجود دارد، می تواند از شل شدن و افتادن پوست جلوگیری کرده و موجب سفتی پوست شود و در نتیجه مانع از ایجاد چین و چروک گردد. فلفل دلمه ای همچنین از سبزیجات آبدار و گوشتی است که می تواند به سلول های پوست آبرسانی کند.
همچنین از آنجایی که آب از عناصر مهم و حیاتی سلول های پوست می باشد، مصرف فلفل دلمه ای به داشتن پوستی سفت، مرطوب و سالم کمک می کند؛ زیرا خشکی یکی از عوامل بروز چین و چروک در پوست می باشد. با مصرف انواع فلفل دلمه ای به جنگ چین و چروک های پوست خود بروید. فلفل دلمه ای را می توان به طرق مختلف در سالاد، پیتزا و پاستا مورد استفاده قرار داد.

خواص فلفل دلمه ای زرد و قرمز

فلفل دلمه

فلفل دلمه ای برای تقویت بینایی و جلوگیری از آب مروارید

بتاکاروتن به مقدار زیادی در فلفل دلمه‌ای قرمز و نارنجی و زرد وجود دارد، و از این لحاظ فلفل دلمه ای شباهت زیادی به هویج دارد. بتاکاروتن در سلول‌های بینایی تبدیل به ویتامین A می‌شود، ویتامین A در حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی موثر است. مصرف منظم ویتامین A تا حد زیادی از بروز شب کوری و آب مروارید نیز پیشگیری می‌کند.
به علاوه فلفل دلمه ای زرد و نارنجی دارای دو ترکیب دیگر به نام های لوتئین و گزانتین می باشد که چشم را از آسیب ها و بیماری های چشمی ناشی از افزایش سن و به خصوص آب مروارید محافظت می کنند.

خواص فلفل دلمه ای در پیشگیری سرطان

شاید باورتان نشود اگر بگوییم از این سبزی می‌توان در پیشگیری از بروز انواع سرطان استفاده کرد. تحقیقات نشان داده که ویتامین و بتاکاروتن فراوان موجود در فلفل دلمه ای [زرد و قرمز] تازه می‌تواند از بروز بسیاری سرطان‌ها جلوگیری کند زیرا این دو ماده مغذی جزء آنتی‌اکسیدان قوی هستند. جالب است بدانید که هر قدر این فلفل‌ها رنگی ‌تر (زرد و قرمز) باشند بتاکاروتن بیشتری دارند.

فلفل قرمز یکی از اندک غذاهایی است که حاوی لیکوپن است. لیکوپن کاروتنوئیدی است که مصرف آن رابطه‌ای عکس با سرطان‌هایی نظیر،سرطان پروستات، مثانه و پانکراس دارد. تحقیقات نشان داده‌اند، افرادی که از غذاهایی با لیکوپن بیشتر استفاده می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان هستند. همچنین کپساسین موجود در فلفل دلمه ای مانع از چسبیدن ماده سرطان‌زا به دی ان ای می‌شود و در نتیجه بدن را از سرطان محافظت می‌کند.
نتایج پژوهش‌هایی که در سال ۲۰۰۹ در «ژورنال سرطان» به چاپ رسید نشان می‌دهد زنانی که در آستانه‌ی یائسگی قرار دارند و روزانه دو بار یا بیشتر از مواد غذایی سرشار از کاروتنوئیدها استفاده می‌کنند به میزان ۱۷ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند. واقعیت این است که کاروتنوئیدها فعالیت استروژن‌ها را متوقف می‌کنند. فلفل دلمه‌ای‌ها نیز سرشار از این ترکیبات مفید و پرخاصیت هستند. اگر می‌خواهید خود را از ابتلا به سرطان سینه دور کنید از مصرف این ماده‌ی غذایی غافل نشوید.

خواص فلفل دلمه ای در پیشگیری از التهاب مفاصل

همان گونه که در بالا نیز اشاره شد، فلفل دلمه‌ای قرمز حاوی مقادیر زیادی کاروتنوئید است. یکی از ویژگی های کاروتنوئیدها، مقابله با التهابات است. از سوی دیگر فلفل دلمه‌ای دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشد و همانگونه که تحقیقات دانشمندان نشان داده است، افرادی که ویتامین C به مقدار کافی در رژیم غذایی‌شان وجود ندارد، بیشتر در معرض ابتلا به ورم مفاصل هستند، که می تواند اینگونه نتیجه گیری کرد که اگر مصرف غذاهای حاوی ویتامین C در رژیم غذایی خود را افزایش دهیم، خطر ابتلا به بیماری های التهابی مفاصل کاهش خواهد یافت

تاثیر فلفل دلمه ای قرمز در استحکام استخوانی

فلفل دلمه‌ای قرمز ۵۵ تا ۷۵ درصد نیاز روزانه بدن به مواد مغذی مورد نیاز در سلامت استخوان را تامین می‌نماید. این مسئله به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی از ریزمغذی‌هایی چون: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی می‌باشد که همگی، از مواد مغذی مورد نیاز در استحکام و حفظ بافت استخوانی هستند.

خواص فلفل دلمه ای سبز

علت رنگ سبز این فلفل دلمه‌ای، مقادیر فراوان کلروفیل در آن می‌باشد که در پیوند با منیزیم است. منیزیم در بهبود حافظه و یادگیری اثرات زیادی دارد. همچنین منیزیم در جهت کاهش فشارخون موثر است. مقادیر فراوان B6 و منیزیم موجود در فلفل دلمه‌ای سبز، باعث کاهش اضطراب ناشی از سندرم پیش از قاعدگی می‌شود و به منظور بهبود علائم این سندرم موثر می‌باشد. فلفل دلمه‌ای سبز ویتامین های فراوانی دارد که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و محافظت سلولی اثر دارند.

 

 

فلفل دلمه ای دارای مقادیر فراوانی ویتامینC می باشد و به همین دلیل می تواند فلفل دلمه ای را یک داروی طبیعی و مناسب برای سرماخوردگی دانست، به گونه ای که خوردن منظم فلفل دلمه ای در برنامه غذایی، هم شدت و هم طول مدت سرماخوردگی را کاهش می‌ دهد. خوردن ۵۰ گرم فلفل دلمه‌ای (یک ‌سوم از یک فلفل متوسط) می‌ تواند تمام نیاز یک فرد بزرگسال به‌ ویتامین C را برطرف کند. البته باید بگویم که ویتامین C در اثر حرارت فورا از بین می رود، بنابراین تا جایی که ممکن است فلفل را به صورت تازه و خام میل کنید

منابع: 

اضافه کردن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری